poniedziałek, 3 lutego 2014

Jak wykorzystać naparstek do tworzenia wzorów żakardowych - przewodnik

akcesoria do wykonania wzoru żakardowego, u góry widoczny efekt lewej strony

Jakiś czas temu prezentowałam Wam męski sweter z wzorem żakardowym, dzierganym w taki sposób, aby na lewej stronie nie było żadnych nitek. Szczerze, nigdy nie udało mi się zrobić tak, aby nie było na lewej stronie tych nitek, zawsze mi przeszkadzały, bo bardzo utrudniały używanie takiego swetra.
Ciągle trzeba uważać, aby nie zahaczyć, estetycznie też nie wygląda to najlepiej. Kupiłam wobec tego naparstek, który wykorzystuje się do dziergania wzorów żakardowych i norweskich. Naparstek nic nie dał, bo dalej nitki wisiały po lewej stronie robótki. Pewnego dnia odwiedziła mnie koleżanka i jak zobaczyła sweter, który ma na lewej stronie pełno pozostawionych nitek, to kazała mi go spruć i robić od nowa, w taki sposób, aby na lewej stronie nie było żadnych nitek, a wzór wyglądał niczym tkany na lewej stronie. Udało się i dzisiaj chcę się z Wami podzielić tą wiedzą. Zastosowałam ją w trakcie pracy nad granatowym swetrem.

prowadzenie nitki czerwonej po lewej stronie roboty, przełożyć nitkę turkusową
 raz po nitka czerwoną  i raz nad nitką czerwoną, tak aby nitka czerwona się wrabiała w dzianinę, czyli krzyżowała z nitką turkusową
Przeciągnąć pod nitką czerwoną nitkę turkusową i zdjąć na prawy drut (zdjęcie poniżej).


A teraz wbić prawy drut w oczko i przeciągnąć pod czerwoną nitka nitkę turkusową, zdjąć oczko na prawo i przenieść na prawy drut (zdjęcie poniżej).



Pokazuję z innej perspektywy przeciągnięcie turkusowej nitki pod czerwoną (skrzyżowanie nitek na lewej stronie robótki).



Przeciągnięcie nitki turkusowej pod czerwoną (zwróćcie uwagę na krzyżowanie nitek).




Przeciąganie nitki turkusowej nad nitką czerwoną (zdjęcie poniżej).



A teraz zmieniamy wzór, bo zaczynam wprowadzać kolor na prawej stronie (będzie serce czerwone). Przeciągnięcie nitki czerwonej pod turkusową (skrzyżowanie nitek na lewej stronie robótki).



Przeciągnięcie czerwonej nitki nad turkusową (tak aby obie nitki się skrzyżowały na lewej stronie robótki) - tutaj widoczne jest jakby podwójne nawinięcie czerwonej wokół turkusowej. Moje początki z wrabianiem nitek w dzianinę po lewej stronie nie należały do najłatwiejszych, bo jak dochodziłam do momentu takiego, jak poniżej na zdjęciu, to przekładałam sobie nitki w dziurkach naparstka, aby było łatwiej mi brać nitkę pod i nad drugą nitką. Później doszłam do wprawy i teraz w taki oto sposób jak na zdjęciu poniżej nawijam nitkę na drut, bez przekładania nitek między dziurkami w naparstku. Trening czyni mistrza i nie ma rzeczy niemożliwy, dlatego zachęcam metodą prób i błędów do trenowania.


4 komentarze:

  1. Ponieważ mieszkam w Irlandii,przy kopiowaniu adresu wskakuje .ie.
    Po kliknięciu w link,każdy przeniesie się do Ciebie.Każdy link na moim blogu ma takie zakończenie;)
    Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytam już kolejny raz i nic nie pojmuję:)))) Jeszcze nie mam tego naparstka, ale wiesz jak to jest, człowiek się zachęca do różnych prac czytając:)
    Swietny jest Twój blog:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki naparstek można zrobic samemu wystarczy skręcić kawałek drutu.
      Może powinnam zrobic filmik i go zamieścić - tylko z tym jest mały problem bo nie mam jak ich sama sobie nagrywać! Może znajdę na to jakiś sposób.

      Usuń

Dziękuję za pozostawienie komentarza!
Uprzejmie proszę Użytkowników Anonimowych o podpisanie się chociaż imieniem lub nickiem, chciałabym wiedzieć jak się do Was zwracać.